Onderzoek naar ouderbetrokkenheid
Er is daarnaast gevraagd naar mogelijk acties en kansen m.b.t. ouderbetrokkenheid in de toekomst.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen zich beter ontwikkelen als school en ouders goed samenwerken. Het zal duidelijk zijn dat ouderbetrokkenheid 3.0 kan worden door vertaald naar vormen van samenwerking tussen school en ouders: de inrichting van gesprekken, een presentatie van een hobby of beroep, ouderhulp bij creatieve activiteiten, een studiedag waarbij ouders workshops voor leerkrachten verzorgen met thema’s als effectief gebruiken van PowerPointpresentaties in de klas in de les of het leven met een ADHD’er thuis. Een moeder die bij Bureau Jeugdzorg werkt vertelt over vroegtijdige signalering, een vader geeft een workshop over gewoonten en gebruiken uit zijn cultuur of een opa die komt vertellen over zijn werk als architect. Door deze manier van werken ontstaat er gelijkwaardigheid in expertise die nodig is om ouderbetrokkenheid 3.0 te realiseren in het belang van kinderen, het ultieme doel van elke vorm van ouderbetrokkenheid.