Van grond tot mond: themaverslag groep 7/8

Op school hebben wij een aantal schoolbrede thema’s. Het eerste thema stond in het teken van Gi-Ga-Groente wat natuurlijk ook het thema van de Kinderboekenweek was. Groep 7/8 van de Vroonermeerschool ging op onderzoek uit en heeft in kaart gebracht wat de verschillende groenteroutes zijn van diverse groentes. Tijdens dit thema hebben we intensief samengewerkt met Marije van der Stelt van de Broekerveiling.

We beginnen het thema met een aantal startactiviteiten. Dit doen we om betrokkenheid bij de kinderen te creëren, kennis op te halen en om het thema te introduceren. Voor dit thema hebben wij bijvoorbeeld groentes blind geproefd, een woordspin gemaakt en zijn wij naar de moestuin geweest.

Marije van der Stelt kwam op school om te helpen met onze onderzoeksvragen. Wij hebben de opdracht gekregen van de Broekerveiling om verschillende groenteroutes te onderzoeken. Zo zijn de routes van uien, mais, aardperen, bloemkool en radijs onderzocht. Deze routes hebben wij uiteindelijk in kaart gebracht op verschillende posters.

Om goed te kunnen onderzoeken welke route een groente gaat afleggen kan een bezoek aan de teler niet ontbreken. Tijdens het onderzoek zijn wij met de groep en Marije naar Peter Appelman geweest, een grote (voornamelijk) broccoli teler in Stompetoren. We hebben daar de grond bekeken, gezien hoe de broccoli gesorteerd en verpakt wordt en er kwam zelfs een vrachtwagen langs om de broccoli te vervoeren naar een distributiecentrum.

Uiteindelijk hebben we in de klas groepjes gemaakt en groentes uitgekozen om te gaan onderzoeken. De gemaakte posters hebben we mogen overhandigen aan de Broekerveiling zodat zij de posters kunnen tentoonstellen in hun museum. Bij de Broekerveiling hebben we ook gezien hoe vroeger de groentes geveild werden op de veiling en mochten we verschillende proefjes doen met groentes.