Post

Ons thema afgelopen weken was ‘er is post!’ Toen we de eerste schooldag na de vakantie weer naar huis gingen troffen we daar een leuke verrassing aan. Alle kinderen hadden thuis een kaartje ontvangen van de juffen waar op stond dat ons nieuwe thema over de post zou gaan. Iedereen heeft het kaartje mee naar school genomen en daar hebben we ze opgehangen rondom ons woordweb over de post. Met elkaar hebben we geïnventariseerd wat we al weten over post en wat we graag nog zouden willen weten. Er werden prachtige onderzoeksvragen opgesteld. We schreven deze op zelf gevouwen enveloppen en elke keer als we er een beantwoord hebben zullen we deze sluiten.

Daarna hadden we een uitstapje naar de brievenbus. Wat staat daar nou eigenlijk allemaal op en wat betekent dat? Wat een geluk, want we kwamen precies een postbode tegen die het ons allemaal kon uitleggen. Eenmaal terug op school hebben we de brievenbus nagetekend en echte brievenbussen voor de andere groepen gemaakt. Zo kunnen we namelijk ons eigen postkantoor beginnen. In de hoek hebben we een prachtig postkantoor gemaakt met sorteercentrum en winkeltje waar je enveloppen, kaarten en postzegels kunt kopen. Vanuit huis werden er postzakken, post stempels, brievenweegschaal, brievenbus en kaarten meegebracht.

Vervolgens konden we aan de slag met het maken van brieven en kaarten, maar hoe begin en eindig je die en waar schrijf je wat? Toen ze af waren moesten ze natuurlijk de brievenbus in maar kan dat eigenlijk zomaar… Dat betekende al snel weer enveloppen vouwen en leren waar een adres allemaal uit bestaat en waarom. Juf Josine nam ook de postzegelverzameling van haar moeder mee en toen hebben we allemaal een eigen postzegelvel gemaakt. Toen waren de brieven en kaarten eindelijk klaar om te versturen! Zo leuk, want door onze post kwam er een hele briefwisseling tot stand tussen de verschillende groepen in de school en hebben we nu elke dag overvolle brievenbussen. Ook de meesters en juffen werden verrast met post. Juf Karin die jarig was zelfs met een hele stapel verjaardagskaarten!

Met elkaar hebben we gekeken welke weg een brief dan eigenlijk helemaal aflegt van zender naar ontvanger. Door het bekijken van filmpjes en het lezen van teksten. We hebben hier een infographic van gemaakt.Tijdens onze denksleutel gesprekken hebben we nagedacht en gefilosofeerd over het thema post.- Wat zou een brief allemaal zien als hij ogen had?- Mijn brief is nooit aangekomen wat zou er gebeurd kunnen zijn?- Mag een postbode een brief openmaken om een adres te achterhalen?- De postbode komt een enge hond in de tuin tegen, hoe bezorgt hij de brief toch?

Naast het thema is ook meester Marco weer bij ons langs geweest voor het geven van technieklessen. We zijn op de computer dingen aan het ontwerpen die 3D-geprint kunnen worden. Ook waren er dit thema de voorleesdagen. We hadden een heerlijke luie ochtend in onze pyjama’s en hebben geluisterd naar de bovenbouwleerlingen die een prachtig filmpje over het boek ‘maar eerst ving ik monsters’ hebben gemaakt. We zijn ook gestart om met de school ons eigen monsterboek te schrijven. We hebben allemaal een eigen bladzijde bedacht, getekend en ingesproken. Ook zijn we nog druk geweest met het afnemen van de cito toetsen.

Aankomende week moeten we ons thema helaas al weer afsluiten. We hebben met elkaar besloten als afsluiting een brief te schrijven naar de ouderen in het bejaardenhuis. Zeker in deze tijd zijn zij vaak eenzaam en wij willen ze graag een hart onder de riem steken. Donderdag gaan wij deze langsbrengen.