Muziek maak je samen: themaverslag

Muziek maak je samen

Afgelopen periode ging ons thema over muziek. De naam van het thema was ‘ muziek maak je samen’ . Juf Josine had een Cajon mee en hierin muziekinstrumentjes verstopt. Wij mochten voelen en raden wat het zou zijn en zo wisten wat ons thema zou zijn. Daarna hebben we een woordspin gemaakt over muziek en wisten we al snel wat we er allemaal van wisten.

Vervolgens gingen we vragen bedenken bij het thema, wat willen wij dit thema nog graag leren.We hebben tijdens dit thema gewerkt aan heel veel verschillende aspecten van muziek. We hebben heel veel verschillende muziekinstrumenten bekeken en gehoord. We hebben gasten in de klas gehad om ons iets te leren over een bepaald instrument en om te ervaren hoe het is om dit te bespelen. De papa van Cas, de papa van juf Nadine en de broer van juf Nadine. Helaas konden niet alle gastbezoeken doorgaan ivm de nieuwe maatregelen. Als uitstapjes zijn we naar het muziekatelier geweest en hier mochten we instrumenten als de piano, blokfluit en gitaar bespelen. Verder zijn we naar het Bimhuis geweest om hier samen muziek te maken op bijzondere muziekinstrumenten. Dit vonden we ontzettend gaaf en hier hebben we veel geleerd en vooral lekker uitgeprobeerd en ervaring opgedaan.

Na weken voorbereiding hebben we ook ons eigen lied opgenomen ‘ Niemand staat aan de zijkant’!Hier ging echter heel veel aan vooraf. Eerst hebben we onderzoek gedaan naar verschillende muziekgenres en een passend genre uitgekozen. Daarna hebben we onderzocht hoe liedjes opgebouwd zijn (couplet, refrein, brug). We hebben een onderwerp gekozen voor ons lied en geoefend met rijmen. Met juf Josine hebben de leerlingen uiteindelijk zelf de tekst bedacht en afgelopen periode hebben we deze met de karaoke versie van juf Eline heel hard geoefend.De broer van juf Nadine is geluidstechnicus en heeft met ons het lied opgenomen! In een studio maakt hij opnames voor radio of tv en op het podium regelt hij het geluid van artiesten.. Hij heeft ons alles uitgelegd over zijn apparatuur. Na ons vragen vuur mochten we ons lied inzingen. Nu gaat hij het nog voor ons mixen, maar de ruwe versie klonk al geweldig. De kinderen zijn trots op hun eigen lied! In de klas hadden we een heuze muziekhoek met een keyboard, gitaren, trommels, dwarsfluit, eigen gemaakte instrumentjes, sambaballen, bellenringen en nog veel meer. Hier werden juf Eline en juf Nadine heel vrolijk van J als zij weer een concert kregen!!

Helaas ook nog 3 weken thuisonderwijs op de maandag en dinsdag omdat juf Eline in quarantaine zat. De kinderen hebben ontzettend hard gewerkt en naast hun gewone werkjes ook nog een prachtige boekenlegger en eigen gemaakte muziekinstrument gemaakt van de werklijst.

Naast dit thema hebben we nog klassenbezoeken gehad van ouders, een gastles van Marleen van de bieb over de logeertas,  technieklessen gehad van Marco van Schagen, lampions gemaakt in de stijl van ons thema, Sinterklaas gevierd en vervroegd kerst gevierd. We hebben zelf muziek gemaakt met de boomwackers het Sinterklaasfeest en Mels en Cas hebben een optreden verzorgd op het keyboard.

Om dit thema af te sluiten zouden we een optreden geven op het podium van Unieke zaken. Helaas hebben we dit moeten afzeggen omdat we eerder gaan sluiten. Super jammer, gelukkig kon de rest wel doorgaan!

We vonden dit thema heel super leuk, grappig, gezellig, speciaal, bijzonder en luid J. Wat we vooral leuk vonden was het uitstapje naar het Bimhuis, het uitstapje naar het muziekatelier, muziek maken met elkaar met de boomwackers , de muziekhoek in de klas en het zingen van ons mooie lied.

Dag allemaal,

leerlingen van groep 3/4 openbare Vroonermeerschool