Leven in de sloot?: themaverslag groep 1

Groep 1-2 ging tijdens dit thema op zoek naar het leven in en om de sloot. In de klas was er ineens een slootje maar daar klopte helemaal niets van volgens de kinderen. Daar kwamen we achter nadat we een woordweb maakten over wat we al weten over de sloot. Er zwommen bijvoorbeeld geen vissen in en er waren geen eenden te zien. Die gingen we natuurlijk zelf maken. Ook kwam er een reiger en kregen we van groep 8 een kikker die met de 3D printer was gemaakt. De vissen kregen een magnetisch mondje zodat we konden vissen. Een mooie aanleiding om teloefeningen te doen en spelimpulsen te geven. "Hoeveel vissen heb jij gevangen? " of "Ik ga de vis bakken voor het avondeten". 

 

Dit thema leende zich natuurlijk goed om drijven en zinken te ervaren, maar ook om het over het belang van leren zwemmen te hebben. Er kwam een badmeester in de klas die daar van alles over vertelde en op de gang maakten we in de beweeghoek een zwembad compleet met kassa, zwemattributen e.d. 

In de derde week van het thema zoomden we in op het leven van de kikker. Juf Marleen van de bibliotheek kwam voorlezen over Kikker van Max Veldhuis en had spullen mee om het verhaal na te kunnen spelen. We kregen kikkervisjes in de klas en waren zelf kikkers tijdens gym. 

 

Het thema werd afgesloten met een avontuurlijke excursie naar de sloot vlakbij onze dependance. Onder leiding van twee IVN-gidsen gingen we slootje scheppen, de natuur en de dieren bekijken door verrekijkers en zaadbommetjes maken zodat we zelf voor bloemen kunnen zorgen op plekken waar die nog niet zijn. Alle kinderen nemen een zelfgemaakte kijkdoos mee naar huis over de sloot met het leven boven en onder water, zodat ze thuis het verhaal bij dit thema na kunnen vertellen.