Knikkerbanen: themaverslag

Wij zijn knikkerbaanbouwers

We wilden graag met iets technisch aan de slag: kijken naar de werking van natuurkrachten, constructies in elkaar zetten… Het moest een thema worden waarbij we vooral veel konden doen en proberen. We wisten al dat Marco van Schagen vrijwel wekelijks bij ons langs zou komen om lekker te gaan prutsen met de kinderen. Dat programma loopt ook na dit thema nog gewoon door, kijk maar:

Junior IOT Vroonermeerschool

We besloten met knikkerbanen aan de slag te gaan. We haalden boeken in de klas over achtbanen, zwaartekracht, snelheid, remmen, bouwconstructies en ondertussen gingen we op zoek naar de eigen ervaringen van de kinderen met knikkers. Dat laatste viel nog even tegen, want verder dan het knikkerpotje kwamen de kinderen eigenlijk niet. We vonden een paar interessante boekjes waarin verschillende knikkerspellen werden uitgelegd en hebben die spelletjes aan de hand van de spelregels geprobeerd te spelen.

Dat deden we in verschillende groepjes, waarbij de ene groep ervoor koos om eerst minutieus de spelregels door te lezen en de andere groep meteen aan de slag ging. Top om te zien hoe in die groepjes werd samengewerkt! Ondertussen maakten de kinderen een eerste ontwerp voor een eigen knikkerbaan. Bij dat ontwerp werd een stappenplan gemaakt en aan de hand van dat stappenplan zetten de kinderen een eigen knikkerbaan in elkaar.

Tenminste… dat was de bedoeling… Het was nog best lastig om aan de juiste materialen te komen en alles zo uit te voeren als gepland was. Dat zorgde ervoor dat veel banen er uiteindelijk toch heel anders uitzagen dan op de planning.

Vervolgens hebben we in een betoog geprobeerd duidelijk te maken welke onderdelen er zeker terug moesten komen in de grote knikkerbaan die we met elkaar wilden gaan bouwen. Met die lijst van meningen zijn we uiteindelijk aan de slag gegaan.Om een goede en stevige basis te creëren voor onze grote knikkerbaan, bestudeerden we filmpjes van achtbanen en bruggen. We kwamen erachter dat H-profielen, driehoeken en holle buizen stevigheid bieden aan een constructie en dat iets fijnere constructies stevigheid ontlenen aan L-profielen en kubussen.

Dat laatste was voor ons goed genoeg: we knutselden een mooie kubusconstructie in elkaar en legden daar onze knikkerbaan overheen. Het resultaat ziet u hiernaast.