'Ik ben ziek.'

Ieder kind in onze klas is wel eens ziek geweest en de meesten ook wel eens bij de dokter. Ze zijn bekend met zich niet lekker voelen, moeten hoesten, koorts hebben e.d. Gelijk vanaf de start van dit thema was er dan ook bij alle kinderen een grote betrokkenheid te merken. En we hadden een geweldige start met de hele school want iedere klas ging iets doen rondom het menselijk lichaam en/of ziek zijn. In de arena waren we allemaal bij elkaar toen juf Josine ineens van de trap viel. Ze had een hele zere pols. Gelukkig was meester Marco in zijn vorige baan dokter en kon hij eerste hulp verlenen. Maar er was toch een bezoek aan het ziekenhuis nodig. Met gillende sirenes vervoerden meester Paul en Juf Maaike haar naar het ziekenhuis. Daar werd ze onderzocht door dokter Eline, er werd een röntgenfoto gemaakt en toen kon ze met een verbandje om haar pols gelukkig toch aan het werk. 

 

In onze eigen klas hadden we al snel besloten dat er een doktershoek moest komen. We maakten een lijst met wat we allemaal nodig hadden en sommige van die spullen gingen we maken; pillen in de pillenfabriek, een telefoon, pillendoosjes etc. Kinderen namen ook doktersspullen mee naar school; die kregen ze dan van een oom/tante die dokter is bijvoorbeeld.  

Ouders die in de medische sector werken kwamen vertellen in de klas:  

  • de moeder van Mason werkt op de spoedeisende hulp en heeft alle kinderen die wilden een gipsverbandje gegeven.  

  • de moeder van Sanne is verpleegkundige op het consultatiebureau en liet zien hoe ze de baby's wegen en meten. 

  • de tante van Shaey (groep 3) werkt als verpleegkundige in het leger en heeft verteld hoe ze kan werken in het bos bijvoorbeeld.  

We hebben veel gepraat over allerlei kwalen, wat je voelt als je ziek bent, en hoe je weer beter kan worden. In onze eigen dokterspraktijk waren we dokter of assistent en oefenden de taal en de handelingen.  

We kwamen erachter dat je alleen met een doktersrecept bij de apotheek pillen of een drankje kan krijgen. Er is een heuse ambulance gemaakt die rondreed over het plein om alle kinderen die een ongeluk hadden gekregen te helpen. En al spelend hebben we vele vaardigheden geoefend die zo belangrijk zijn in deze leeftijdsfase.  

Van 25 januari t/m 4 februari waren de voorleesdagen. Iedere dag waren er ouders in de klas die gingen voorlezen uit één van de boeken die bij ons thema passen of een ander boek dat ze zelf mee hadden genomen. Prentenboek van het jaar 'Maximiliaan Modderman geeft een feestje' werd natuurlijk ook voorgelezen.