Het ziekenhuis

Maandag na de vakantie gingen wij met alle groepen naar de arena. Hier deden alle juffen en meesters een toneelstukje. Juf Josine viel van de tribune en moest met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht worden. Hier werden röntgenfoto’s gemaakt en ze werd zelfs in een verbandje gelegd. De kinderen waren erg onder de indruk en vonden het ook super grappig om juf als dokter te zien met een gek accent.

Daarna hebben we in de klas een woordweb gemaakt (wat weten we al) en onderzoeksvragen (wat willen we nog weten). Zo willen we bijvoorbeeld graag leren:- hoe kun je een mens beter maken?- Hoe moet je bloed prikken?

-hoe krijg je weer een korstje als je bloedt?
-hoe weet een dokter wat je hebt?

Om antwoord te krijgen op deze vragen hebben we veel onderzoek gedaan, filmpjes gekeken en boeken gelezen en voorgelezen door juf. Ook kwam de mama van Grace, die doktersassistent is in het AMC, bij ons langs om ons van alles te vertellen en te laten zien. We vonden het vooral heel leuk dat we de bloeddrukmeter mochten uitproberen. Verder hebben we geleerd over gezonde plas, dat het goed is om veel water te drinken en het verschil tussen een dokter en een verpleger.

In de klas hebben we nagedacht over welke hoek we graag wilden. Al snel werd duidelijk dat er een ziekenhuis moest komen met een apotheek zodat je ook meteen je medicijnen kon gaan ophalen. Van huis werd weer van alles meegenomen. Juf Eline had nog 2 zuster/dokter pakjes die veel gedragen zijn. We hadden ook een echt bed en op een formulier gingen we bijhouden hoe het met de patiënt ging. Waar hadden ze pijn en wat hadden ze nodig aan medicijnen.

Met de daily mile hebben we flink geoefend met de sponsorloop. Dit is ook wel heel goed en gezond voor ons hadden we bedacht en wauw wat kunnen we allemaal hard rennen.

Tijdens denksleutelgesprekken hebben we nagedacht over wat er zou gebeuren als het ziekenhuis geen stroom meer zou hebben. De kinderen denken dat er dan geen mensen meer beter zouden worden, dat je dan even een zaklamp moet zoeken of dat er ook mensen bang zouden zijn. Of wat zou een huisarts doen als er geen zieke mensen meer zouden zijn. De kinderen denken dat de huisarts dan lekker op vakantie zou gaan, zou gaan verhuizen, een andere baan zou zoeken, zieke mensen zoeken of lekker een potje gaan voetballen.

Dit thema hebben we ook gewerkt aan ons eigen patiëntendossier. We moesten bedenken wat er met ons gebeurd was, waar we klachten hadden, wat de dokter ging doen om ons te onderzoeken en wat de diagnose zou zijn. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van de weegschaal om te zien hoe zwaar we zijn, een meetlint om te kijken hoe lang we zijn en we konden zelfs een ogentest doen. Hier hebben we ook meteen het samenwerken goed geoefend want dit is wel handig als je wilt weten hoe lang je bent.

De kinderen hebben ook nog een röntgenfoto van hun hand geknutseld met wattenstaafjes en echte röntgenfoto’s bekeken op de light Cube, overtrek van zichzelf op behang en dan lichaamsdelen of organen erbij gestempeld. We hebben nagedacht over beterschapskaarten, hoe ziet een voorkant eruit en wat kun je erop zetten als tekst?

Naast het thema hebben we dus hard geoefend voor de sponsorloop, hebben we geknutseld voor iemand die je lief hebt tijdens Valentijnsdag, hadden we het voorleesontbijt van Maximiliaan Modderman geeft een feestje, hadden we tijdens de voorleesdagen een hoop mama’s en papa’s die kwamen voorlezen en hebben we straks nog de sponsorloop. Wij hebben ook een stagiaire in de klas, juf Annabel. Zij komt 1 keer per week, maandag of woensdag, bij ons in de klas om te helpen en om te leren hoe je een juf moet zijn.

Wij wensen jullie allemaal een fijne voorjaarsvakantie toe!

Miles Sep Silke Safiyah Jayden Feijs Gijs
Finn Noortje Sophie Vaey Grace Benyah Dex