Giga Groente: themaverslag groep 2/3

Ons eerste thema van schooljaar 2022-2023 was ‘GI-GA-GROENTE’. In de week dat ons thema begon hadden we post! Post van Hillie van de volkstuin. Zij vroeg ons om hulp want ze had een prachtig seizoen achter de rug maar wel erg veel pompoenen over. Aan ons de vraag of wij haar konden helpen een oplossing te bedenken. Zo kwam ons thema meteen lekker los. Wat voor oplossingen konden we bedenken? Het liefst wilde de kinderen een groentewinkel in de klas zodat wij de groentes konden verkopen. Met elkaar hebben we verder geïnventariseerd wat we al weten over groente en wat we graag nog zouden willen weten. Er werden prachtige onderzoeksvragen bedacht zoals:- Hoe komt de groente uit de moestuin in de winkel?- Hoe groeien de verschillende groentes?- Hoe weet je wat je moet doen in je moestuin?

 

Daarna hadden we een uitstapje naar de volkstuin van Hillie. Met een heleboel papa’s en mama’s gingen wij op weg. Eenmaal daar stond Hillie ons op te wachten en gaf ze aan dat ze blij was dat we er waren. We werden opgesplitst in groepjes en met je groepje ging je naar de tuin van degene met wie je was. We mochten heel veel verschillende groentes ruiken, proeven, bekijken en oogsten. Wat was dit ontzettend gaaf en wat hebben we veel geleerd. We hebben ook heel veel meegekregen en hiermee wordt echt gespeeld in onze groentewinkel in de klas. Ook kregen we meteen al antwoorden op onze onderzoeksvragen over hoe sommige groentes groeien. Onder de grond/boven de grond, aan een struik of een kruipplant. Uit onze eigen schoolmoestuin haalden we nog grote courgettes waar we heerlijke soep van gemaakt hebben.

Vervolgens ontstond er in de klas een heuze groentewinkel. Maar eerst hebben we met de kinderen bedacht wat we nu allemaal nodig hadden? Er moest nog geld komen, openingstijden, een naam voor de winkel, een bordje met open en dicht een prijslijst etc. In kleine groepjes werd de winkel steeds completer en ontstond er een mooi spel tussen de groentewinkel en de huishoek. In de huishoek werden de meest lekkere groentegerechten gekookt met de vers gekochte spulletjes uit de groentewinkel.

We hebben ook nog visite gehad van een groenteboer in de klas. Zij hadden heel veel verschillende groentes mee en dit mochten we voelen en dan raden wat eronder zat. De dames waren onder de indruk van alles wat wij al wisten van groentes. We kregen ook nog wat antwoorden op onze onderzoeksvragen. Zo weten we dat de groenteboer elke ochtend heel vroeg naar een grote supermarkt gaat waar ze alleen maar groente en fruit verkopen. Hier kopen zij dan groente en fruit die ze later weer in hun winkel aan ons verkopen. Het viel ons wel op bij het voelen dat alle groente zo koud was. Hoe kwam dit nou? Sommige kinderen gaven aan dat dit kwam omdat het in de winkel zo koud was. Dit klopte wel aardig. En waarom is dit dan? Dan blijven de groentes lekker vers. Zo leerden we ook dat ze een hele grote koelcel hebben die zo groot is als de helft van ons lokaal. Aan het einde van een werkdag, als de winkel sluit, zetten ze alle groente- en fruitbakken in de koeling. Als ze in de ochtend weer in de winkel komen halen ze alles er weer uit. Dit werd vervolgens ook meteen toepast in onze groentewinkel in de klas.Om onze onderzoeksvraag ‘waar komen groenten vandaan’ te beantwoorden kregen we van de vader van Julia een pakket met groenten exoten. We hebben genoten van het bekijken, ruiken en proeven van de groenten en hebben op de wereldkaart gekeken waar ze nou vandaan kwamen.

 

We hebben het boek “veel te veel wortels“ gebruikt voor close reading lessen. Op deze manier wordt er dieper ingegaan op het verhaal in het boek. Tijdens onze denksleutel gesprekken hebben we nagedacht en gefilosofeerd over ons thema groente, zoals wat als er geen groente meer was?Veel taal en rekenlessen hebben we ook binnen ons thema vorm gegeven. Zo heeft groep 2 gepast leren betalen als klant en de winkelinventaris leren tellen en hier cijfersymbolen bij zoeken. Ook hebben ze samenstellingen geleerd als witlof, bloemkool en groentesoep. Groep 3 heeft groente leren splitsen om zo de winkelvoorraad weer aan te kunnen laten vullen bij de groothandel en heeft een heleboel thema woorden geschreven.

Naast het thema hebben we ook nog 3 lessen gehad van meester Michiel van Do Re Michiel, de pianist op wielen. Op een muzikale manier hebben we nog meer groentes ontdekt, gespeeld met kleuren en vormen en hebben we zelf lekkere smoothies gemaakt die meestal goed in de smaak viel.  Ook begon dit thema de Kinderboekenweek, GI GA GROEN. We hadden een opening op het plein bij de kleuters waar we het kinderen voor kinderenlied GI GA GROEN voor de ouders ten gehoren brachten, toch wel een beetje spannend hoor. Daarna hebben we in de klas lekker gelezen en kwam er nog een schrijver in de klas om te vertellen over zijn boeken. Onze leesconsulent Marleen is ook nog geweest en heeft ook lessen besteed aan het leesplezier. De mama van Feys kwam gezellig bij ons voorlezen in de klas.

 

Aankomende week moeten we ons thema helaas al weer afsluiten. We hebben met elkaar besloten als afsluiting  om lekker voor de papa’s en de mama’s de gaan koken met GI GA VEEL GROENTE. Hier hebben wij ook zin in! Wat zijn de weken alweer voorbij gevlogen. We wensen jullie allemaal een heel fijne herfstvakantie!

Sophie Julia Noortje Yusef Miles Sep
Jayden Noam Vaey Lièm  Safiyah Naoufal
Milan Dex Grace Ella Feys Gijs
Finn Silke Benyah juf Nadine Juf Eline Juf Bonnie