Eerste hulp

Ons thema begon met een toneelstukje. Juf Josine viel van de tribune (nep) en toen zei meester Marco dat hij dokter wilde worden, maar bang was voor bloed. Hij kon niet helpen maar belde 112. Meester Paul en juf Maaike kwamen aan met de ambulance, dat was eigenlijk een fiets van het schoolplein. Ze reden ook nog per ongeluk over de voet van de patiënt. Juf Josine moest naar het ziekenhuis. Er moest een röntgenfoto gemaakt worden, daarop zagen we dat het prima ging met de hand van juf. Juf kreeg toch een verband, dat was eigenlijk wc-papier…

We hebben in de klas een woordspin gemaakt, met daarop alles wat wij al over de eerste hulp weten. Ook hebben we zelf onderzoeksvragen bedacht bij het thema.

Sommige kinderen hebben niet zulke goede ervaringen met het thema. We hebben hierover verteld in de klas en het over onze gevoelens gehad.

De oma van Emily is in de klas geweest. Zij werkt bij de huisartsenpost. Zij moet heel veel vragen stellen als er iemand belt.

Ook de tante van Shaey is in de klas geweest. Zij werkt in het leger. Ze werkt waar het nodig is. Ze werkt in een klein tentje. Als ze alleen is neemt ze altijd een knuffel mee: een schildpad die Fred heet. Ze heeft een hele sterke legerauto die door heel dik ijs kan rijden.

We hebben een skelet in de klas, hij heet Harry.

De moeder van Sybren is in de klas geweest. Ze heeft ons les gegeven over onze voeten. Ze had een skelet mee, hij heette Henk. Als je helemaal stil bent kun je goed luisteren naar wat je voeten je willen zeggen, of ze moe zijn bijvoorbeeld. In je voet zitten wel 26 botten, in je twee voeten samen dus 52. Het was leuk en leerzaam.

Ook de moeder van Jort heeft ons les gegeven. Deze les ging over handtherapie. Ze had ook een rolstoel mee. Die mochten wij proberen, om erin te zitten en ermee te bewegen. Ze had een speciaal bord, bestek en een speciale kaasschaaf mee voor mensen die trillende handen hebben.

Op de lichtgevende kubus van de technitheek hebben we röntgenfoto’s bekeken.

We hebben ook een hele mooie themahoek gemaakt, met een zelfgebouwd bed, een telefoon (voor de alarmlijn-112), echte doktersspullen en veel boeken over het lichaam en gezondheid. We hebben zelf veel spullen meegenomen voor de hoek.

We hebben allemaal een eigen patiënt gekregen met een klacht. Wij waren de dokter en gingen de patiënt helpen. We hebben hier een dossier voor gemaakt.

Op behangpapier hebben we onszelf omgetrokken en de verschillende onderdelen van ons lijf getekend: het zenuwstelsel, de botten, de spieren, de bloedsomloop, het spijsverteringssysteem (poep en plas).

We hebben ook ziekenhuis-playmobil in de klas.

Wij vonden het een heel leuk thema, soms ook wel zielig, soms een beetje vies.

Groetjes groep 3/4