Bij mij thuis

We hebben afgelopen periode gewerkt over het thema “Bij mij thuis”. Aan de hand van een praatplaat bespraken we overeenkomsten en verschillen bij iedereen thuis. Hoe ontbijten we, wat eten we ’s avonds en hoe ziet je familie eruit. De meeste kinderen ontbijten met een broodje maar sommigen met havermoutpap. Ook telden we met hoeveel personen iedereen thuis is.

We vouwden huisjes en bouwden huizen in de bouwhoek. We maakten een grafiek van de soorten huizen waarin we wonen.

Ook namen we een inkijkje bij elkaar thuis door de “Dit ben ik” tas. Alle kinderen mochten een keer de tas mee naar huis en vijf voorwerpen mee naar school nemen. Trots vertelden ze erover.

In onze huishoek hebben we een extra kamer gemaakt. Het werd de kinderkamer. Toen juf een grote doos meenam maakten we er ook nog een bad bij. We waren erg benieuwd waar het water naar toe zou gaan en dat werd ons onderzoek. We ontdekten dat het water naar het riool gaat en keken daar een filmpje over: het riool.

In de huishoek speelden we met rollenspelkaartjes. Zo leerden we een rol aannemen en onze familie moest natuurlijk ook nog getekend worden.

We hebben veel liedjes gezongen ook over het thema. We verzorgden een optreden voor ouders als afsluiting en natuurlijk gingen we naar huis met een thematas met onze werkjes erin.

Liedje 1: Mijn huis

Liedje 2: In Holland staat een huis