Beroepen

'Wat wil jij later worden?'

Na de zomervakantie zijn we gestart met het thema beroepen. We beginnen het thema met een fotomuur waarop veel ouders hun beroep hebben beschreven. Een foto erbij spreekt zeker tot de verbeelding. We hebben ouders in de klas die bij Tata Steel werken, drie juffen, een vader die bouwprojecten coördineert, een glazenwasser, dierenartsassistente en ook een conducteur van de trein. En nog veel meer natuurlijk.

We hebben gepraat en getekend over wat je later wilt worden. Beroepen zoals astronaut, juf of bloemist komen voorbij. Ook wil iemand ‘happer’ worden, of postbode. We hebben brieven naar de huizen gebracht en het goede aantal brieven in de brievenbus gegooid. Zo leren we tellen en sorteren en de cijfers benoemen.

We besluiten ons thema de starten met de trein omdat we met de trein langs alle beroepen gaan. Samen bedenken we hoe de hoek eruit moet zien. We lezen boekjes, bekijken filmpjes en ook weet J.  al veel van treinen omdat hij dat leuk vindt. De kinderen weten al te vertellen dat je een kaartje moet kopen en dat je met een pinpas of met een ov chipkaart ook kunt reizen. We gaan allemaal treinkaartjes maken zodat we dit na kunnen spelen. We praten over de stoomlocomotief, de sneltrein, de sprinter en de magneettrein. Ook knippen en plakken we treinen. Als dan de vader van Milan in de klas komt als conducteur, zitten we helemaal in het thema!

Hij vertelt ons over zijn kleding, de portofoon en hoe de deuren opengaan. Met een sleutel doet hij de deuren open en met een scanner gaat hij dan de kaartjes controleren. De conducteur gaat onze kaartjes ook controleren en alles was goed, alleen juf is haar kaartje vergeten. Dat is natuurlijk een leuk grapje, zeker als ze een bekeuring van 50 euro moet betalen. We gaan daarna met de trein naar de bloemenwinkel en maken een echte bloemenwinkel in de klas. We maken behang, een kassa en gekleurde stroken zodat we de soorten bloemen kunnen onderscheiden en tellen hoeveel bloemen iedere klant wil. We betalen met euro’s en oefenen met begrippen zoals duur en goedkoop.

Dan maken we van een groot karton een raket, we ontwerpen hiervoor kleding en we stempelen woorden bij de raket zoals astronaut, planeet en sterren. En dan vertrekken we natuurlijk voor een vlucht naar de ruimte. Omdat het bijna Kinderboekenweek is, komt er ook een illustrator in de klas. Yvonne Lacet. Ze legt uit hoe ze de illustraties maakt. Ze doet dit met natuurlijke materialen en we hebben met de klas een klassenmonster gemaakt van natuurlijke materialen. Verder hebben we het nog over de brandweer gewerkt, we blussen cijferbrandjes blussen. Het poppenhuis staat in brand dus daar moet ook geblust worden en in de gymzaal moet flip de beer worden gered uit de boom. We hebben bezoek gehad van de buurman van S. die bij de wegenwacht werkt. En de vader van A. die glazenwasser is. Ook richten we nog een kapsalon in en maken een prijslijst en spelen we naar hartlust kappertje.

Het was weer een leerzaam thema en we hebben genoten!!!